To není klamavý titulek, já to myslím vážně.

[Článek si za 20 minut přečtěte, nebo za 13 minut poslechněte.]

Červené puntíkaté retro šaty jsem si koupila do tanečních. Mají už 13 let. Za tu dobu neztratily ani barvu, ani tvar. A to je v létě nosím opravdu často. Teprve letos jsem začala pozorovat, že na některých místech látka začíná řídnout. Budu se s nimi muset se vší láskou a poděkováním za dobře odvedenou práci rozloučit.

Červené puntíkaté šaty v zasloužilém věku 9 let.
Foto: Michaela Kubátová (FB: Fotím si, IG: @michaela_stano_ )

Tyto pohorky mám 10 let. Kupovala jsem si je na týdenní silvestrovský pobyt v horách, protože jsem neměla žádné pořádné boty. Od té doby jsem je se zimní vložkou používala jako zimní boty každou sezónu a v létě v nich chodila na túry. Vůbec jsem netušila, že vydrží tak dlouho.

Drahá koupě vyjde levně při dlouhodobém nošení

Co tyto dvě věci spojuje? Byly poměrně drahé a já jsem si s jejich výběrem dala záležet.

Byly však ve výsledku opravdu tak drahé, když vydržely tak dlouho?

Na to existuje jednoduchá odpověď: Cost per wear, neboli volně přeloženo jako cena za jedno nošení. Je to jednoduchý vzoreček, kterým si snadno spočítáte, jestli se vám vyplatilo či vyplatí do oblečení investovat.

Jak spočítat cost per wear

Kolik daný kousek šatníku stojí peněz vydělíte počtem příležitostí, kdy ho na sebe vezmete a vyjde vám cena za jedno nošení. Pokud jsem tedy za pohorky dala 3 000 Kč a měla je na sobě za těch 10 let tak 600x (to je 2 celé měsíce z každého roku), vyjde mi cena za jedno obutí 5 Kč. To není zrovna moc.

Když si pak představím jiné boty, které jsem si koupila lákavě za pouhých 300 Kč v secondhandu, ale měla jsem je na sobě jen dvakrát, než jsem se opravdu přesvědčila, že mě tlačí malíčky, vyjde mě jedna taková procházka na 150 Kč.

Rozumíme si? Teď si můžeme vzít všichni kalkulačku a jít se podívat do skříně, jak jsme dopadli. Ale co s příštím nákupem?

Co je Cost per wear? Zdroj: nila.cz

Jak vybrat oblečení, které vydrží?

Do vzorečku podle mě vstupují ještě dvě důležité veličiny, a to 1) vím, co mi sluší a 2) vybírám kvalitní kousky, které mají předpoklad dlouhého života.

1) Vím, co mi sluší

Abych si ujasnila, co mi sluší, pomůže mi nástěnka na Pinterestu a pak taky dobrá módní poradkyně neboli stylistka neboli někdo, o kom si teď říkáte, že ho rozhodně nemůžete potřebovat. Taky jsem si to říkala. Ale když jsem už své třetí kamarádce říkala při každém setkání, jak jí to neskutečně sluší a začala pátrat, co za tím vězí, zjistila jsem, že stačí šikovná osoba s citem a nějakým tím know-how.

Ono je totiž moc snadné propadnout období momentální oblíbené barvy, romantickému boho stylu, nebo oversized módě. A samozřejmě si můžete nosit co chcete. Jenže když se v tom pak nakonec tak úplně necítíte, přestanete vysněný kousek nosit a tím se zase zvyšuje cost per wear, cena za jedno nošení.

Barevná typologie a typ postavy

Pro mě bylo největším přínosem, že mi moje stylistka udělala barevnou typologii. Tedy mi vysvětlila, ve kterých barvách budu vypadat jako nemocná a ve kterých budu zářit energií. Potom mi ukázala, jak si nevytvořit divně useknuté a zkrácené nohy tím, že by mi sukně končila přesně v kolenou a další podobné vychytávky na míru mé figuře. No a v neposlední řadě mi dala za úkol vytvořit si onu Pinterestovou nástěnku, která mi pomohla vytříbit můj styl.

Barvy podle barevné typologie.
Zdroj: Pinterest

Nakupování se stylistkou

Jako bonus se mnou prošla dosavadní šatník, řekla mi, co ano a co ne, a to i včetně materiálů. A co je pro mě osobně největší úlevou, je nakupování. Stačí jí totiž říct co potřebuji a ona mi vytipuje obchody, ve kterých danou věc mají. Nemusím nešťastně pobíhat po Vaňkovce, ze které mám chuť utéct hned, když do ní vstoupím. Je vnímavá k mým potřebám, do ničeho mě nenutí ani nepřesvědčuje, respektuje můj přístup k módě. Třeba pro mě hledá od českých tvůrců na Fleru, nebo v sekáčích. Ji to baví, mě to baví a moc ráda jí za její práci zaplatím, protože se mi investice do výběru kousku, který budu milovat a nosit mnoho let, opravdu vyplatí.

2) Kvalitní oblečení, které má předpoklad dlouho vydržet

Druhou veličinou, kterou si do vzorečku cost per wear dosazuji je předpoklad, že vybíraný kousek má potenciál mnoho let vydržet. U oblečení bych si pohlídala především materiál a také, jak je oblečení ušito. Možná se vám už stalo, že jste si domů přinesli tričko, které jste po vyprání nemohli vyžehlit, protože se najednou jaksi přetočilo. Proto si při nákupu zkontrolujte:

  1. Netrčí ze švů nitě? Jsou po natažení do délky i do šířky švy pevné? Nepřetáčejí se? Nechybí některé stehy?
  2. Pokud je látka vzorovaná, navazuje vzor v sešitých švech plynule?
  3. Když oblečení jemně natáhnete do stran, vrátí se do původního tvaru?
  4. Podíváte-li se přes oblečení proti jasnému světlu, jak moc je průhledné? Tlustější látka by obecně měla být kvalitnější.
  5. Jsou v pořádku všechny knoflíky a sedí dobře do dírky? Je dokonce přiložen knoflík navíc?
  6. Nezadrhává se zip? Kovový nejspíše vydrží více než plastový.

S výběrem kvalitně ušitého oblečené může pomoci už zmiňovaná stylistka, nebo celou problematiku rozebírají i jiní, např. Slow Femme. Nastudujte si také, jak se o oblečení starat, aby dlouho vydrželo. Můžete to svojí péčí ovlivnit.

Odpovědomý nákup oblečení

Tady bychom mohli skončit. Už jste se dozvěděli, proč se vyplatí do oblečení investovat, jakým způsobem se vám to vrátí a proč může být dražší oblečení ve výsledku vlastně levnější.

Já chci však pokračovat, protože mi kromě peněz záleží také na tom, kdo moje oblečení ušil, za jakých podmínek, z jakých materiálů a odkud ke mně doputovalo.

Přemýšlíte nad tím také? Myslíte, že se dá k výběru svého oblečení stavět vědomě a odpovědně? Jdeme na to!

Kdo ušil moje oblečení?

Celý výběr oděvu zabaluji do vědomé otázky: „Kdo ušil moje oblečení?“ a odpovědného postavení se k odpovědi. Protože ony přetočené švy a čouhající nitě většinou neznačí nic jiného, než že moje vyhlídnuté tričko bylo ušito narychlo někde v Bangladéši ve sweatshopu – ve fabrice, kde jsou v nelidských podmínkách zaměstnáni lidé s odměnou méně než 3 $ (cca 75 Kč) za den.

24. dubna 2013 se v Bangladéši zřítila osmiposchoďová budova nazvaná Rana Plaza. Pracovníci byli ráno donuceni jít do práce i přes viditelné narušení statiky budovy. Katastrofa si vyžádala 1 129 obětí. Neštěstí je považováno za nejsmrtonosnější nehodu v historii textilního průmyslu. (AP Photo/ A.M. Ahad)

Moc doporučuji norský dokument Sweatshop: Deadly Fashion z r. 2014, kde si 3 fashion blogeři z Norska vyzkouší na pár dní jaké to je v Kambodži šít oblečení, které si pak doma běžně kupují. Přitom by si za mzdu, kterou si vydělají žádný z těchto kousků koupit nemohli. Kromě obrovsky náročných pracovních podmínek zažívají také celkové překvapení z životních podmínek místních. Slovy jedné z blogerek žije celá rodina v domě, který je velký jako její koupelna. Je to opravdu emotivní a vše vysvětlující. Takových dokumentů existuje více, odkazy najedete pod článkem.

Který materiál ušetří přírodu i zdravotní problémy?

Nelidské podmínky však nejsou jediným tématem, které by nás mělo zajímat, pokud chceme nosit etickou a udržitelnou módu.

Materiál, ze kterého je oblečení ušito neřešíme jen z hlediska životnosti a vlastností, kterými nám dělá nošení příjemné, ale i z hlediska náročnosti na jeho vytvoření.

Takové plantáže bavlny dokáží nejen zdevastovat krajinu, ale také spotřebovat obrovské množství vody, která by, zvlášť v rozvojových zemích, byla potřeba úplně jinde.

Chemické postřiky, které zajišťují spolehlivý růst rostlinek, mají na svědomí předčasná úmrtí lidí, kteří s chemikáliemi pracují, znečišťují krajinu a nakonec v oblečení doputují i k nám a my je našim největším orgánem – kůží – vstřebáváme do svého těla. Barvení látek má zase obrovský podíl na znečištění podzemních vod, řek a oceánů. Zabíjí život, a to nejen ve vodě žijících zvířat, ale také lidí, kteří tím mají odepřený přístup k pitné vodě.

Znečištění vody barvením látek.
Zdroj: https://www.thedailystar.net/star-weekend/environment/dark-flows-the-river-turag-1587946

Proto dává smysl třeba bio-bavlna, která je pěstovaná šetrně vzhledem ke krajině i k pěstitelům a našemu organizmu. Více se o materiálech dozvíte třeba zde.

Více, než potřebujeme

Ač jsem vás původně vůbec nechtěla vyděsit, doufám, že trochu zděšení jste. Taková je totiž realita a je potřeba se jí podívat do očí. A teď si to celé vezměte a vynásobte 52 x. Nedává to smysl? 52 je počet sezón, které se aktuálně v obchodech nabízejí. Dříve byly dvě: jaro/léto a podzim/zima. Dnes je to 1 mikro-sezóna každý týden! Kromě toho, že se musíte vyrovnat s pocitem, že jste prakticky pořád out, firmy vytvářejí tak obrovskou nadprodukci, že dokonce pálí sklady s novým neprodaným oblečením, aby neztratily exkluzivitu a nespadly jim ceny. Zdá se vám to celé postavené na hlavu? Mně taky. Ale nemusíme toho být nutně součástí.

Pozor na greenwashing

Chci ještě upozornit na jednu praktiku, kterou velké firmy napříč různými odvětvími dělají, nazývá se greenwashing a spočívá v tom, že firma udělá nějaké gesto, kterým jakoby vyřeší problém, ale ve skutečnosti pokračuje v nepěkných věcech, které dělala doposud. Greenwashing je kombinace slov green (zelený) a brainwashing (vymývání mozků). Znamená tedy, že se vás někdo pokouší opít rohlíkem v některé ze „zelených oblastí“. Greenwashing může vypadat třeba tak, že H&M uvede novou kolekci, ve které použije biobavlnu, zabalí ji do krásných příběhů a naservíruje zákazníkovi. Ten má dobrý pocit, že jeho oblíbená značka pro životní prostředí a celkově pro lepší svět něco dělá a dále se nestará. Ve skutečnosti je to však dobře promyšlený marketingový tah, který má za cíl prodat právě tento dobrý pocit, zatímco ve skutečnosti jde jen o zlomek produkce značky a ona dále pokračuje v devastování přírody a vykořisťování lidí.

Pár kousků stačí, ale musejí být dokonalé

Jak z toho tedy ven? Pro teď opustíme všechna těžká témata. Představte si, že jedete na 10 dní na dovolenou k moři.

Do kufru si musíte sbalit jen pár kousků oblečení. Důsledně každý otočíte v ruce a přemýšlíte, jak by všechny šly mezi sebou co nejlépe kombinovat. Bude triko sedět k sukni i ke kraťasům? Můžu svetr použít na výlet po ostrově i večer do restaurace? Nakonec máte dokonalý šatník, se kterým si vystačíte celou dovolenou a cítíte se skvěle.

Capsule wardrobe – ideální stav

Takový je ideální stav celé vaší skříně a nazývá se Capsule Wardrobe. V podstatě všechny kousky oblečení jdou kombinovat se všemi, obměňujete a oživujete je různými doplňky. Ráno se netrápíte klasickou otázkou „co na sebe“ a protože jste si každý kousek oblečení pečlivě vybrali, nemůžete se vlastně cítit jinak než skvěle.

Capsule wardrobe
Zdroj: Pinterest

Sestavení takového šatníku je podle mě odpovědí na otázku „Jak z toho ven?“ Můžete totiž po zvážení všech popsaných aspektů vědomě zainvestovat do několika kousků oblečení, ve kterých se budete cítit dobře, dlouho vám vydrží a budou vytvořeny odpovědně k planetě i lidem, kteří se na jejich výrobě podíleli.

Chce to samozřejmě časovou a finanční investici. Nezalekněte se proto, nemusíte hned splnit vše. Začněte s tím, na co jste zrovna teď připraveni. Začněte s rozmyslem a pomalu. Však tyto principy popisuje i tzv. pomalá móda, slow fashion.

Prozkoumejte postupně odkazy u článku a nezapomeňte, že udělat něco jinak můžete vždy!


Dozvěděli jste se něco nového? Inspirovala jsem vás něčím? Co bylo nejpřínosnější?

Nevynechala jsem něco podstatného? Mám v pohobné tvorbě pokračovat? Na jaké téma?

Chcete-li mě v další tvorbě podpořit, můžete článek sdílet a nechat si poslat upozornění na další.


Udělat něco jinak můžeme vždy!

Začněte na úrovni, kde zrovna jste a pomalu postupujte nahoru. Každá kapka se počítá.

Úroveň 0: Informace = znám problém

Instagram:

Podcasty:

Dokumenty:

Weby:

Články:

Knihy:


Úroveň 1: Dobrovolná skromnost = co můžu udělat teď hned?


Úroveň 2: Uvědomělý spotřebitel = změním své chování, ale můj životní komfort se nezmění

  • Nakupovat etickou módu.
  • Zkrátit dodavatelské řetězce = nakupovat co nejbližší módu, ideálně i včetně nápletu látek, barvení, šití, … (od českých tvůrců třeba na Fleru, v Place Store nebo na Mint marketu). Mezi mé oblíbené české tvůrce patří třeb: Reparáda, Woox, Black Mountain.
  • Hledat kvalitní kousky v secondhandech, na blešácích a swapech (a to i online: Vinted)
  • Své hezké oblečení dát ještě do oběhu (viz předchozí bod), nebo na charitu.
  • Začít sestavovat svůj capsule wardrobe.

Úroveň 3: Tvůrce = aktivně něco dělám pro změnu odspoda


Úroveň 4: Systémová změna = aktivně usiluji o změnu odshora

  • Podpořit neziskovou organizaci, která se systémovou změnou zabývá:

Máte tip na nějaký další zdroj, který by tu neměl chybět? Napište mi, nebo ho vložte do komentáře.